Παιδί και νέες τεχνολογίες

Η τεχνολογία σήμερα και η χρήση της από τα παιδιά.

Όπως αλλάζουν όλα γύρω μας, έτσι ραγδαία έχει περάσει και η τεχνολογία στη ζωή όλων μας.

Τα προηγούμενα χρόνια την ώρα του φαγητού συνήθιζε η οικογένεια να επικοινωνεί και να μοιράζονται όλοι τα νέα τους, σήμερα εάν ακόμη υφίσταται αυτή η διαδικασία στα σημερινά σπίτια, θα παρατηρήσετε πως ο καθένας είναι απασχολημένος με κάτι προσωπικό του και βρίσκεται μέσα σε μια οθόνη smartphone ή tablet.

Αυτό οδηγεί στο να χάνονται σημαντικές ευκαιρίες επαφής και επικοινωνίας της οικογένειας, με αποτέλεσμα το παιδί να αποκόβεται από το συναίσθημά του και από τρόπους επαφής και σύνδεσης με την οικογένειά του.

Η ίδια η τεχνολογία δεν είναι αρνητική για τις ζωές μας, κάθε άλλο, αυτό που την καθιστά αρνητική είναι η χρήση και ο τρόπος που την βάζουμε στις ζωές μας.

Η άνεση με την οποία μπορεί ο καθένας με την τεχνολογία σήμερα να επικοινωνήσει με όποιον θέλει, να ενημερωθεί και να ψυχαγωγηθεί, κάνει την χρήση αυτή ακόμη πιο έντονη, διότι με ένα “κλικ” όλος ο κόσμος είναι στα χέρια μας.

Τι σημαίνει όμως για ένα παιδί η χρήση της τεχνολογίας;

Τα παιδιά βρίσκουν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα την τεχνολογία, καθώς ανακαλύπτουν πολλά, κοινωνικοποιούνται, ενημερώνονται για ότι τους αφορά σε κάθε ηλικιακή φάση και ψυχαγωγούνται.

Η σωστή χρήση:

Τι καθιστά την χρήση τεχνολογικών μέσων υγιή και πως πρέπει να την διαχειριστούν οι γονείς:

  • Οριοθέτηση (πρόγραμμα για τις καθημερινές δραστηριότητες ΚΑΙ χρόνος για την τεχνολογία)
  • Να αρχίσουν οι ίδιοι οι γονείς να χρησιμοποιούν με έναν σωστό τρόπο τα μέσα, ώστε να γίνονται ένα σωστό πρότυπο.
  • Να σταματήσουν να δαιμονοποιούν την χρήση τεχνολογικών μέσων διότι πέρα από την υπέρμετρη χρήση η οποία μπορεί να ελεγθεί, έχει και πολλά πλεονεκτήματα.
  • Να στρέψουν την προσοχή των παιδιών τους στα οφέλη του να χρησιμοποιούν την τεχνολογία, να τα ωθήσουν να διαβάζουν με αυτόν τον τρόπο ή να ενημερώνονται για ζητήματα που τους ενδιαφέρουν (αθλήματα, δραστηριότητες, κοινωνικά ζητήματα), ώστε να τα στρέψουν σε μια πιο θετική οπτική την χρήση τεχνολογικών μέσων.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουν τα παιδιά τη διαφορά που έχουν ορισμένα μέσα τεχνολογίας. Για παράδειγμα, το να παίζει κανείς βιντεοπαιχνίδια παθητικά δεν είναι το ίδιο με το να μιλάει μέσω skype με κάποιον συγγενή που είναι μακριά.

Η αρνητική χρήση και οι επιπτώσεις της:

Τι πρέπει να προσέξουν οι γονείς και να επισημάνουν στα παιδιά τους ως κίνδυνο:

-έντονη νευρικότητα, άγχος, συμπτώματα έντονης θλίψης

-σταδιακή αύξηση του χρόνου ενασχόλησης με τις τεχνολογικές συσκευές

-απώλεια ενδιαφέροντος για δραστηριότητες ή ανθρώπους που παλιότερα είχαν ενδιαφέρον

-να κλείνονται στον εαυτό τους

Τι χρειάζεται να προσέξει ο γονέας για να μην γίνει αυτή η χρήση αρνητική για τα παιδιά;

Αρκεί ο γονέας να προτρέψει το παιδί του σε έναν δημιουργικό διάλογο για θέματα που αφορούν κυρίως στο παιδί και τα βρίσκει ενδιαφέροντα.

Μέσα από αυτό τον τρόπο της επικοινωνίας το παιδί αρχίζει να εμπιστεύεται, συνδέεται και επικοινωνεί πιο δημιουργικά με τους γονείς του.

Επιπλέον, να θυμάστε πως εσείς οι ίδιοι είστε πρότυπα για τα παιδιά σας, άρα τα παιδιά χρειάζονται οι γονείς τους να τους δείξουν τι σημαίνει μεγαλώνω, ωριμάζω, ενηλικιώνομαι, αποκτώ σχέσεις με τους άλλους ανθρώπους, μοιράζομαι συναισθήματα, γίνομαι αργότερα συναισθηματικά ώριμος κι εγώ ο ίδιος.

Επενδύστε χρόνο στο να κάνετε δημιουργό διάλογο με τα παιδιά σας, πείτε τους και δείξτε τους πως εσείς είστε εκεί για εκείνα για ότι χρειαστούν και θα τους ακούσετε χωρίς να πάρετε θέση να κρίνετε ή να επικρίνετε μια συμπεριφορά του.

Τέλος, να θυμάστε πως δεν υπάρχει τίποτα πιο σημαντικό από ένα παιδί που βλέπει την αποδοχή και την αναγνώριση στα μάτια των γονιών του.

Να θυμάστε, το παιδί σας είναι μοναδικό, ξεχωριστό και έχει ανάγκη να το αναγνωρίσετε και να το εμπιστευτείτε!

 

Αγγελική Καβαλλιεράτου
Ψυχολόγος / Συστημική Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια
MSc Κλινική & Κοινοτική Ψυχολόγος
Μετ. Παιδοψυχολογίας & Ψυχολογίας Εφήβων

Αγγελική Καβαλλιεράτου Ψυχολόγος / Συστημική Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια MSc Κλινική & Κοινοτική Ψυχολογία Μετ. Παιδοψυχολογία & Ψυχολογία Εφήβων
Άρθρα δημιουργήθηκαν 108

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Σχετικά άρθρα

Ξεκινήστε να γράφετε τον όρο αναζήτηση επάνω και πατήστε enter για Αναζήτηση. Πατήστε ESC για ακύρωση.

Επιστροφή επάνω