Ο φόβος για τις ασθένειες.

Για όλους μας η καθημερινότητα εμπεριέχει πολλές δυσκολίες. Στην οικογένεια, στο γραφείο, στην εργασία μας, στην κίνηση των δρόμων. Βιώνουμε πολλές καταστάσεις στις οποίες καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε καθημερινά πολλές δύσκολες καταστάσεις, στρεσογόνες και ακόμη και συγκρουσιακές.

Καθημερινές συζητήσεις και στιγμές οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα να μας προκαλούν άγχος, αγωνία, πίεση και μια ένταση η οποία συσσωρεύεται μέσα μας και πολλές φορές δεν το καταλαβαίνουμε.

Τι συμβαίνει όμως όταν όλη αυτή η πίεση υπάρχει χωρίς εμείς να το αντιλαμβανόμαστε.

Πολλές φορές ο τρόπος που εκδηλώνονται όλα αυτά τα έντονα συναισθήματα που υπάρχουν μέσα μας δεν είναι πάντοτε καλός και ανακουφιστικός για εμάς.

Τις περισσότερες φορές μας δημιουργείτε μια φοβία, νιώθουμε μια ένταση η οποία συσσωρεύεται και δεν μπορούμε να την δικαιολογήσουμε και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μας δημιουργείτε περισσότερο άγχος. Οι σκέψεις που κάνουμε είναι ότι κάτι κακό μας συμβαίνει και κάτι έχουμε στην υγεία μας.

Αυτές είναι κάποιες σκέψεις που περνάνε από το μυαλό όλων μας:

  • είμαι άρρωστος
  • κάτι δεν πάει καλά με την υγεία μου
  • μου συμβαίνει κάτι άσχημο που κανείς δεν μπορεί να το βρει
  • κανείς δεν με καταλαβαίνει

Με αυτές τις σκέψεις αρχίζουμε να ανησυχούμε για την υγεία μας και να αναζητούμε λύσεις καθώς ψάχνουμε τι μπορεί να μας συμβαίνει.

Είναι πολύ πιθανό το σώμα μας να εκδηλώσει κάποια συμπτώματα τα οποία επιβεβαιώνουν την αγωνία μας, πως κάτι συμβαίνει.

Ο λόγος όμως που πραγματικά συμβαίνει αυτό, είναι διότι το τόσο έντονο άγχος φτάνει το σώμα μας σε σημείο να εκφράσει όλη αυτή την αγωνία και την ένταση που υπάρχει μέσα μας.

Έχοντας όμως εμείς ως σκέψη ότι κάτι μας συμβαίνει, ένα οποιοδήποτε σωματικό σύμπτωμα έρχεται να μας επιβεβαιώσει.

Η αρχική αγωνία όλων, μας οδηγεί σε πολλές εξετάσεις και επισκέψεις σε γιατρούς προκειμένου να ανακαλύψουμε τι είναι αυτό που μας συμβαίνει.

Μην έχοντας κάποια σαφή απάντηση ή κάποια απάντηση που να επιβεβαιώνει ότι κάτι ιατρικό υπάρχει, αυτό αυξάνει το άγχος μας.

Η αλήθεια είναι πως σήμερα ο καθένας μπορεί να βρει στο διαδίκτυο οτιδήποτε αναζητά. Επιπλέον έχει και την δυνατότητα ο καθένας πολύ εύκολα να προσθέτει πολλές πληροφορίες, για όσα γνωρίζει, και για όσα έχει ακούσει ή συμβουλευτεί. Κάτι πολύ χρήσιμο αλλά παράλληλα και πολύ δύσκολο για όσους έχουν ανάγκη μια εμπεριστατωμένη άποψη, καθώς μπορεί να διαβάσουν οτιδήποτε μπορεί ναι μεν να ταιριάζει με ότι μας συμβαίνει αλλά να μην μας αφορά ουσιαστικά. Αυτό οδηγεί σε μια παραπληροφόρηση και σαφώς επιδεινώνει το άγχος γύρω από το τι μας συμβαίνει.

Τι πρέπει να κάνουμε όταν έχουμε φόβο γύρω από τις ασθένειες και πιστεύουμε ότι δεν είμαστε καλά.

-Το πιο σημαντικό είναι να μην διαβάζουμε παντού και να μην προσπαθούμε μόνοι μας να βρούμε απαντήσεις. Η συμβουλή και η καθοδήγηση ενός ειδικού είναι πολύ βοηθητική, καθώς και η εμπιστοσύνη μας σε αυτόν.

-Επιπλέον, δεν χρειάζεται να απευθυνθούμε σε πολλούς ειδικούς και να ακούσουμε πολλές απόψεις, διότι αυτό είναι κάτι που θα μας δυσκολέψει και ενδέχεται να μας στρεσάρει περισσότερο.

Μια όχι τόσο σαφή απάντηση και γνώμη ενός ειδικού είναι πολύ πιθανό να προέρχεται από το γεγονός ότι δεν μας συμβαίνει απολύτως τίποτα οργανικά.

-Σε αυτή την περίπτωση, όταν δεν υπάρχει κάποιο οργανικό πρόβλημα, θα ήταν χρήσιμο και πολύ βοηθητικό για εμάς να εμπιστευτούμε την γνώμη ενός ψυχολόγου ή συμβούλου.

Να θυμάστε: το άγχος προκαλεί, αλλά και επιδεινώνει μια κατάσταση!

Αυτό που συμβαίνει τις περισσότερες φορές είναι ότι δημιουργούμε λόγω του έντονου άγχους μας, έναν φαύλο κύκλο, όπου:

Η άγνοια, οδηγεί σε πολύ αγωνία, η διαρκής αγωνία μας δημιουργεί την εντύπωση πως είμαστε διαρκώς άρρωστοι.

Πως θα απαλλαγούμε από αυτό;

Εφόσον έχουμε αποκλείσει την περίπτωση να υπάρχει κάτι παθολογικό, πρέπει να εμπιστευτούμε τον εαυτό μας.

Τι σημαίνει αυτό: είναι μια πολύ καλή ευκαιρία η συγκεκριμένη κατάσταση να διαπιστώσουμε πόση δύναμη έχουμε. Πρέπει να εμπιστευτούμε τα συναισθήματά μας και όσα βιώνουμε.

Πιο συγκεκριμένα:

Όπως αναφέραμε και στην αρχή, υπάρχουν πολλά και έντονα συναισθήματα μέσα μας τα οποία δεν έχουν εκφραστεί για καιρό. Δίνοντάς τους χώρο, αυτό θα μας βοηθήσει να βγούμε από αυτόν τον φαύλο κύκλο

(άγνοια –> αγωνία -> διαρκής αίσθηση ασθένειας)

Το άγχος μας θα μειωθεί και έτσι θα δούμε θεαματικά να αλλάζει η ζωή μας προς το καλύτερο καθημερινά.

Γρήγορα θα νιώσουμε μεγαλύτερη ηρεμία και ανακούφιση και μόλις εμείς αισθανθούμε καλύτερα, τότε και το σώμα μας θα ακολουθήσει.

 

Αγγελική Καβαλλιεράτου
Ψυχολόγος / Συστημική Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια
MSc Κλινική & Κοινοτική Ψυχολόγος
Μετ. Παιδοψυχολογίας & Ψυχολογίας Εφήβων

Αγγελική Καβαλλιεράτου Ψυχολόγος / Συστημική Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια MSc Κλινική & Κοινοτική Ψυχολογία Μετ. Παιδοψυχολογία & Ψυχολογία Εφήβων
Άρθρα δημιουργήθηκαν 15

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Σχετικά άρθρα

Ξεκινήστε να γράφετε τον όρο αναζήτηση επάνω και πατήστε enter για Αναζήτηση. Πατήστε ESC για ακύρωση.

Επιστροφή επάνω