Απλά “πειράγματα” ή κάτι παραπάνω;

Ίσως όλα τα παιδιά κάποια στιγμή αντιμετωπίσουν τα “πειράγματα” από τους συνομηλίκους.

Σε ένα παιδί που βιώνει τέτοιες συμπεριφορές, με το πέρασμα του χρόνο πλήττονται σημαντικά πολλά στοιχεία του εαυτού του. Κάποια από αυτά είναι η αυτοεκτίμηση, η αυτοπεποίθησή, ενώ επικρατούν αισθήματα ντροπής, προσωπικής ευθύνης, αλλά και έντονη έλλειψη εμπιστοσύνης.

Σε μια τέτοια κατάσταση είναι πολύ σημαντικό το παιδί, να έχει γύρω του άτομα που το στηρίζουν και πρόσωπα που εμπιστεύεται για να μοιράζεται το ότι βιώνει.

Το λάθος που γίνεται όμως σε αυτές τις καταστάσεις είναι πως συνήθως τα παιδιά, δεν μοιράζονται τίποτα από όσα βιώνουν, και προσπαθούν να το διαχειριστούν μόνα τους, μάταια.

 

Τι μπορούμε να κάνουμε όταν αντιληφθούμε κάτι τέτοιο;

 

  1. Επικοινωνία με το παιδί, αυτό μπορεί να συμβεί με διάφορους τρόπους

Παράδειγμα:

-Μέσα από ένα βιβλίο ή ένα παραμύθι ή μια δική σας προσωπική ιστορία να συζητήσετε μαζί του για την έννοια του να σε πειράζουν οι άλλοι για διάφορα χαρακτηριστικά σου.

-Για να καταφέρει και να ανοιχτεί το παιδί σας, μπορείτε εσείς να πείτε πως θα νιώθατε με κάτι τέτοιο και τι σημαίνει μια τέτοια συμπεριφορά, χωρίς όμως να κατηγορείτε το παιδί.

-Μέσα από την ιστορία ή την συζήτησή σας βοηθήστε το παιδί να μιλήσει για το πως αισθάνεται και βρείτε μαζί κάποιους τρόπους διαχείρισης.

Σημαντικό: μην κατευθύνεται το παιδί, αλλά οδηγηθείτε από κοινού σε έναν τρόπο διαχείρισης

  1. Συζήτηση και τρόποι αντιμετώπισης

-Είναι σημαντικό να γίνει μια συζήτηση για το πως πρέπει το παιδί να αγαπά και να προστατεύει τον εαυτό του και το σώμα του και αντίστοιχα και των γύρω του.

-Επίσης, μέσα από την συζήτηση είναι σημαντικό να αισθανθεί το παιδί ασφάλεια και εμπιστοσύνη να εκφραστεί σε εμάς ή σε κάποιον άλλο ενήλικα που θα βρίσκεται κοντά του. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί εάν δεν κρατάμε μια επικριτική στάση, αν δεν είμαστε κάθετοι στην θέση μας και δίνοντας την δυνατότητα στο παιδί να εκφραστεί για ότι μπορεί να συμβαίνει χωρίς να ανησυχεί για την “κριτική” μας.

 

Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβει το παιδί πως για ότι τον ενοχλεί μπορεί να μιλάει και να το συζητάει.

Τρόποι αντιμετώπισης:

  • Μπορείτε να καταλήξετε σε κάτι που μπορεί να πει το παιδί σε όποιον το “ενοχλεί”.
  • Επίσης, να επισημάνετε την σημασία του να απευθυνθεί σε κάποιον ενήλικα για κάτι που το ενοχλεί.

Προσοχή!

Εστιάστε στο ότι είναι σημαντικό να μην καταφύγει σε καβγά ή ένταση το παιδί όταν κάτι το ενοχλήσει, γιατί τότε επαναλαμβάνει και εκείνο κάτι που δεν του αρέσει να βιώνει!

 

Επίσης, είναι σημαντικό οι γονείς να προσέχουν και να παρατηρούν όσο μπορούν την συμπεριφορά του παιδιού τους, ώστε να διακρίνουν εάν είναι δυνατόν κατά πόσο επηρεάζονται.

 

Το πείραγμα, ο τσακωμός ή το αστείο προς κάποιο συμμαθητή, δεν είναι “εκφοβισμός”.

Το πείραγμα συνήθως γίνεται στο πλαίσιο κάποιου παιχνιδιού ή διασκέδασης μεταξύ των παιδιών.

Επιτρέπεται βέβαια μόνο όταν όλοι διασκεδάζουν και θα πρέπει να σταματάει μόλις κάποιος από την παρέα αισθανθεί άσχημα.

 

Τέλος, φροντίστε ένα τέτοιο περιστατικό να μην γίνει το κέντρο του ενδιαφέροντος και συζητάτε διαρκώς γ’ αυτό γιατί ενδέχεται αυτή η αγωνία σας να “”κλειδώσει” το παιδί σας.

 

Αγγελική Καβαλλιεράτου
Ψυχολόγος / Συστημική Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια
MSc Κλινική & Κοινοτική Ψυχολόγος
Μετ. Παιδοψυχολογίας & Ψυχολογίας Εφήβων

Άρθρα δημιουργήθηκαν 256

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Σχετικά άρθρα

Ξεκινήστε να γράφετε τον όρο αναζήτηση επάνω και πατήστε enter για Αναζήτηση. Πατήστε ESC για ακύρωση.

Επιστροφή επάνω