Συμβουλές για έναν καλύτερο ύπνο για το παιδί σας

  1. Αυτό που ακούμε συνέχεια εμείς οι γονείς είναι ότι μετά τον πρώτο χρόνο το παιδί πρέπει να κοιμάται μόνο του (πρέπει να φεύγει από το δωμάτιο των γονιών) Ποιος είναι ο λόγος;

Όταν επιτρέπουμε να κοιμάται το παιδί μαζί μας δεν μπορούμε να αναγνωρίσουμε ουσιαστικά τι το ενοχλεί ενώ παράλληλα δεν του δίνουμε την δυνατότητα να κατανοήσει τη διαδικασία του ύπνου και πως χρειάζεται να κοιμάται στον χώρο του.

Έτσι, όσο κουραστικό και δύσκολο να είναι, χρειάζεται οι μανούλες να δώσετε κάποια βράδια τον χρόνο ώστε να ηρεμήσει το παιδί σας μέχρι να καταφέρει να ξανά πάει στο κρεβατάκι του και αυτό να γίνει μια σταθερή αντιμετώπιση.

Επιπλέον, είναι σημαντικό να μάθει το παιδί μας να κοιμάται μόνο του γιατί αυτό το βοηθά στην αυτονόμησή του, αλλά και στην ομαλή αναπτυξιακή εξέλιξη όσον αφορά το άγχος αποχωρισμού.

 

 

 

  1. Σε πολλά μωρά, όταν συμπληρώνουν περίπου τους 9 μήνες παρατηρούμε ότι μπορεί να ξυπνάνε το βράδυ κάθε 2 με 3 ώρες κι ας έχουν καταφέρει να “στρώσουν” τον κύκλο του ύπνου τους. Γιατί συμβαίνει αυτό;

Μέχρι ενός έτους είμαστε αρκετά υπομονετικοί, καθώς είναι η περίοδος προσαρμογής όπου το παιδί μας χρειάζεται αυτόν τον χρόνο για την σταδιακή απεξάρτησή του από την μαμά την ώρα του ύπνου.

Το μωρό μπορεί να βιώνει το άγχος αποχωρισμού οπότε να εμφανίζει έντονα την ανάγκη να το πάρετε αγκαλιά, να του μιλήσετε γλυκά ή να το χαϊδέψετε στην πλατούλα του.

ΑΊΤΙΑ: ίσως κάποια ενόχληση ή οργανική δυσκολία, είτε άγχος, ανασφάλεια και αγωνία σε ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο, ή πιθανόν να νιώθει από κάτι άβολα, να πεινάει, να είναι βρεγμένο, να κρυώνει ή ακόμη να είναι άρρωστο.

 

 

 

  1. Πώς μπορούμε να διαμορφώσουμε μία ρουτίνα ύπνου, ώστε να το προετοιμάζουμε κατάλληλα;
  • συγκεκριμένος χώρος που το παιδί σας θα κοιμάται, αλλά και συγκεκριμένη ώρα
  • πριν τον ύπνο: μπορείτε να περιλαμβάνετε δραστηριότητες χαλάρωσης, μπανάκι, διάβασμα ενός παραμυθιού, άκουσμα χαλαρωτικής μουσικής
  • επίσης να ακολουθείτε μια πολύ συγκεκριμένη ρουτίνα πριν από τον ύπνο που θα το του δίνει τον χρόνο να χαλαρώσει
  • πολύ σημαντικό είναι το περιβάλλον του ύπνου: χαμηλός φωτισμός, με κάποια κουκλάκια αγκαλιάς ή με μελωδία και φως που βοηθούν τα παιδιά να νανουριστούν
  • να θυμάστε πως ένας σημαντικός στόχος είναι να μπορούν να αποκοιμηθούν τα μωρά χωρίς να είναι απαραίτητα στην αγκαλιά σας, ώστε να μπορούν σταδιακά να νανουριστούν και ανεξάρτητα.

 

 

  1. Ανάλογα με την ηλικία του κάθε παιδιού, πόσες είναι οι ιδανικές ώρες ύπνου; 
  • νεογνό: ξυπνά ανα 3-4 ώρες στην ημέρα
  • 2 εβδομάδων: 4-5 ώρες στην ημέρα και μεγαλύτερο χρονικό διάστημα τη νύχτα
  • 3 μηνών: σύνολο περίπου 13 ώρες, με 8-9 ώρες την νύχτα
  • 6-12 μηνών: 9-11 ώρες τη νύχτα
  • 1-3 ετών: 10-13 ώρες τη νύχτα

 

 

  1. Τι μπορούμε να κάνουμε για να καθησυχάσουμε το μωρό μας όταν ξυπνάει ανήσυχο το βράδυ;
  • Να του δώσουμε λίγο χρόνο, να ηρεμήσει, ίσως χρειαστεί να καθίσουμε μαζί του μέχρι εκείνο να ηρεμήσει και να αποκοιμηθεί ξανά και έπειτα να φύγουμε.
  • Ενδεχομένως κάποια βράδια να μείνετε και μαζί, εφόσον το διεκδικεί ώστε αυτή η συμπεριφορά να λειτουργήσει καθησυχαστικά.
  • Να φροντίσουμε την ατμόσφαιρα και τον χώρο του ύπνου, κάποια παιδικά παιχνίδια με ήχο και χαλαρωτική μελωδία βοηθούν πολύ καθώς τα μωρά εστιάζουν την προσοχή τους εκεί και παράλληλα ηρεμούν

 

 

 

  1. Τι ειναι οι ροζ και λευκοί ηχοι ; Και πόσο βοηθανε στον ύπνο του μωρού ( εδώ να αναφέρουμε ότι στο εμπόριο υπάρχουν παιχνίδια για μωρά που παράγουν τέτοιους ήχους.

-ΛΕΥΚΟΙ ΗΧΟΙ: ηχοι που έχει συνηθίσει το παιδί: πχ. ομιλίες, αυτοκίνητο, πιστολάκι, και σε ένα βαθμο είναι σημαντικοί, ώστε να συνηθίζει σε αυτούς και να μην είναι αρκετά ευαίσθητο.

ΡΟΖ ΗΧΟΙ: χαλαρωτικοί ήχοι, μελωδίες γλυκές νανουρίσματος οι οποίες υπάρχουν και σε λούτρινα και παιδικά παιχνίδια, κρεμαστά ή αγκαλιάς, λούτρινα ή πλαστικά που βοηθούν πολύ τα παιδιά και ενισχύουν τη διαδικασία του ύπνου και της χαλάρωσης.

 

 

  1. Που και πώς προτείνετε να κοιμάται ένα μωρό;
  • 2-3 μηνών: μπορεί να βρίσκεται στο δωμάτιο των γονιών μιας και χρειάζεται τακτικό τάισμα
  • 8 μηνών: καλό είναι να μεταφερθεί σε δικό του δωμάτιο όμως μπορείτε να πηγαίνετε αρχικά όταν είναι ανήσυχο στο δικό του χώρο, αλλά μην το ταϊζετε με τον πρώτο ήχο. Λίγο χαΐδεμα που δηλώνει την παρουσία σας, νερό ή αλλαγή της πάνας θα το βοηθήσουν να συνεχίσει τον ύπνο του.
  • Ο καλύτερος τρόπος για τον ύπνο του μωρού σας είναι να έχει αγκαλιά ένα μαλακό χνουδοτό παιχνιδάκι. Αυτό το αγαπημένο “εργαλείο” ύπνου μπορεί να γεφυρώνει το χάσμα μεταξύ της παρουσίας σας και της μοναξιάς του, αλλά το βοηθά και στην ανεξαρτητοποίησή του. Είναι πολύ σημαντικό να ενθαρρύνετε τη συνήθεια αυτού του «εργαλείου».

 

 

  1. Γιατί μπορεί να ξυπνάει ένα μωρό μέσα στη νύχτα;
  • Είναι μια συμπεριφορά που κυρίως υποδηλώνει άγχος (από την καθημερινότητα, από κάτι που άκουσε ή είδε, κάτι που το ενόχλησε στην ημέρα του, μια ένταση που προηγήθηκε στην ημέρα).
  • δεν αισθάνεται ασφάλεια και με αυτό εννοούμε πως μπορεί οι γονείς να λείπουν αρκετά και εκείνο να αισθάνεται ότι και το βράδυ μπορεί να μην είναι εκεί.
  • συντονίζεται με το συναίσθημα του γονιού. Πολλές φορές τα παιδιά μας μπορεί να «αντιδράσουν» σε μια δική μας κακή ημέρα ή ένταση που είχαμε για οποιοδήποτε λόγω και αυτό να επηρεάσει ακόμη και τον ύπνο του.
  • κάποιος οργανικός πόνος πχ δόντια, ενόχληση στο στομάχι.

 

 

 

 

  1. Υπάρχουν κι εκείνες οι μέρες ταλαιπωρίας για τους γονείς, που τα παιδιά ή μωρά αρνούνται να πάνε για ύπνο και έχουν υπερένταση. Τι μπορούμε να κάνουμε οι γονείς σε αυτή την περίπτωση;
  • Έχει σημασία για την ομαλότερη ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού, να ενθαρρύνουν οι γονείς την ομαλή μετάβαση στην ανεξάρτητη διαδικασία ύπνου.
  • Το να ξαπλώσετε μαζί με το παιδί μπορεί να φαίνεται ότι είναι η μοναδική λύση όταν νιώθετε εξάντληση και έχετε φτάσει σε αδιέξοδο, όμως πρέπει να εστιάσετε στους μακροπρόθεσμους στόχους σας.

 

 

Τέλος, να μη ξεχνάτε πως το κάθε παιδί είναι μοναδικό και, ως γονείς, θα πρέπει με ευαισθησία να βρούμε τι ακριβώς εξυπηρετεί τις συγκεκριμένες ανάγκες του δικού μας παιδιού.

Σε κάθε περίπτωση, όταν το παιδί σας δυσκολεύεται και εξακολουθούν οι ενοχλήσεις και η δυσκολία του ύπνου, είναι καλό να απευθυνθείτε σε έναν ψυχολόγο προκειμένου να σας συμβουλεύσει κατάλληλα, μιας και το κάθε παιδί και η κάθε οικογένεια είναι μοναδικοί!

 

 

 

 

 

Αγγελική Καβαλλιεράτου

Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας / Ψυχολόγος BSc

Κλινική & Κοινοτική Ψυχολόγος MSc

Ειδικευόμενη Συστημική Οικογενειακή Ψυχοθεραπεύτρια

Μετεκπαίδευση στην Παιδοψυχολογία και Ψυχολογία Εφήβων

Αγγελική Καβαλλιεράτου
Άρθρα δημιουργήθηκαν 256

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Σχετικά άρθρα

Ξεκινήστε να γράφετε τον όρο αναζήτηση επάνω και πατήστε enter για Αναζήτηση. Πατήστε ESC για ακύρωση.

Επιστροφή επάνω